Khamis, Jun 20, 2013

masa senang sebelum masa sibuk

assalamualaikum. teringat antara kata-kata yang terdapat di dalam hadis nabi, ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara, di antaranya, masa senang sebelum masa sibuk.

inilah yang terjadi kepada saya pada semester kedua persekolahan pada tahun ini. walau bagaimanapun, masa tenang saya telah berakhir pada awal cuti persekolahan separa semester pertama lagi apabila isteri saya sudah tinggal di kampung menunggu hari untuk bersalin. pada waktu itu (selepas bermulanya separa kedua semester pertama), saya sudah terlibat dengan mesyuarat selama seminggu. kemudian, balik ke kampung, kononnya isteri dah nak bersalin. tapi tak jadi. datang semula ke Kuala Lumpur dan bertugas di sekolah seperti biasa. balik semula selama seminggu kerana isteri bersalin. kebetulan anak masih tidak dibenarkan keluar hospital, duduklah si ibu di hospital dengan anak. saya pula berulang-alik dari rumah ke hospital untuk menghantar apa yang perlu. tamat cuti seminggu, saya datang semula ke Kuala Lumpur untuk bertugas selama seminggu. kemudian, bercuti pula untuk pilihan raya dan hadir semula untuk bermesyuarat lagi. kemudian terlibat pula dengan penyediaan soalan peperiksaan pertengahan tahun di sekolah. tidak cukup dengan itu, saya sendiri juga turut mengambil peperiksaan akhir semester di IPGK Ilmu Khas. huh... habis cuti semester pertama. rehat seketika selama kurang lebih dua minggu di rumah (kampung).

habis cuti semester pertama, masuk sahaja semester kedua, saya dikejutkan dengan dengan tiga panggilan untuk menghadiri mesyuarat dan kursus. seminggu pertama saya dipanggil untuk menghadiri mesyuarat anjuran Bahagian Buku Teks dari hari Isnin hingga Sabtu. rehat tiga hari, minggu ini, bermula Selasa hingga Jumaat pula saya dipanggil untuk menjadi Jurulatih Utama Subjek Teknologi Maklumat dan Komunikasi Tahun 4 oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum untuk para guru yang bakal menjadi jurulatih utama negeri mereka masing-masing. kedua-dua mesyuarat tersebut berlangsung di Hotel Seri Petaling, Kuala Lumpur. balik daripada mesyuarat, saya akan dikunjungi oleh emak-emak saudara yang datang dari Kelantan bagi menghantar isteri dan anak saya yang baru habis berpantang ke Kuala Lumpur (pulang ke pangkuan suami dan abi, hehehe)

pada minggu hadapan pula, sehari saya berada di sekolah dan kemudian bermesyuarat pula di Hotel Peninsula Damansara anjuran Bahagian Buku Teks dari Hari Selasa hingga Khamis. mesyuarat apa saya tak tengok surat lagi. ada dia beritahu, tapi saya tak ingat. kemudian, selesai semua mesyuarat tersebut, Jumaat Insya Allah saya akan masuk semula ke sekolah. lama dah tak jenguk sekolah. guru besar sarankan saya duduk di Jabatan sahaja. penat dia tengok saya lama tinggal sekolah. duduk sekolah bukan buat apa pun. hehehe.

selepas itu, tak tahulah apa pula jadual saya. harap-harap semuanya ok-ok saja la kan...

** tapi, saya taklah sesibuk perdana menteri britain... babai...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen sikit...