Ahad, November 22, 2009

cuti sekolah dah bermula!!!

Assalamualaikum. sedar tak sedar, cuti sekolah sudah bermula mulai 20/21 November sehingga 2/3 Januari 2010 akan datang. cuti-cuti sekolah ni yang paling seronok adalah murid-murid. tidak kurang cikgunya juga. hehehe. maklumlah kurang lebih 40 hari cuti. lama tuuuu. selamat bercutilah kepada semua murid-murid dan rakan-rakan guru yang bercuti. tapi ingat, jangan pula adik-adik yang bercuti ni bermain dengan banjir. maklumlah musim-musim banjir begini. jaga keselamatan agar dapat kembali semula ke sekolah tahun depan dengan selamat. jangan ada adik-adik yang menjadi mangsa korban banjir. sedih ibu-ibu bapa nanti atas kehilangan adik-adik. kerana, adik-adiklah permata hati mereka.

rasanya masih tidak terlewat untuk saya ucapkan sekalung tahniah kepada adik-adik yang mempunyai keputusan cemerlang di dalam UPSR yang diumumkan baru-baru ini. usaha adik-adik berkorban masa tidak sia-sia kerana hasilnya telah adik-adik tuai dengan menunjukkan keputusan yang cemerlang kepada semua orang. bagi adik-adik yang tidak berjaya, jangan putus asa kerana sekali adik-adik gagal tak bererti adik-adik akan gagal selamanya, cuba lagi dalam peperiksaan PMR yang akan datang. tunjukkan bahawa adik-adik sebenarnya sememangnya cemerlang. cuma dalam UPSR ni belum ada rezeki lagi saja untuk mempamerkan kecemerlangan adik-adik. selamat berusaha.

Namun demikian adik-adik kita yang berada di tingkatan 5 dan tingkatan 6 atas sekarang sedang sibuk bertarung dengan dua peeriksaan besar iaitu Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang mana peperiksaan-peperiksaan tersebut merupakan peperiksaan-peperiksaan yang bakal menentukan hala tuju dan masa depan mereka. lakukanlah yang terbaik demi masa depan adik-adik agar ianya bakal memberikan sinar bahagia sekurang-kurangnya kepada diri seterusnya mengharumkan nama keluarga dan sekolah tercinta. ucapan istimewa kepada adik saya yang bungsu yang juga terlibat secara langsung dalam peperiksaan SPM ni. "buak molek perekso tu cek we. biar buleh keputuse paling cemerle skali, biar bulih masuk universiti, biar bulih sekure-kurenyo ore kato paling-paling tidok pun khijo sedap seksok. jange malu ma abah." kepada semua calon SPM dan STPM, selamat berusaha dan teruskan menempa kejayaan.

Kepada rakan-rakan guru yang sedang mengikuti Program Guru Sekolah Rendah (PGSR) di institut Pendidikan Guru seluruh Malaysia, selamat meneruskan cita-cita anda menggenggam segulung ijazah. saya mohon juga, tapi belum ada rezeki lagi. nampak gaya kena mohon lagilah tahun depan. belajar rajin-rajin. jangan ponteng kuliah. "wek malu cikgu yo ponteng koleh. aja anak murid jangan ponteng, ekau lak yang ponteng. buek habihkan boreh yo. Bolajar rajin-rajin. jangan maleh-maleh"

Kepada rakan-rakan guru, jangan lupa kembali ke sekolah 3/4 Januari nanti dengan idea-idea yang segar bagi membangunkan lagi sahsiah murid-murid kita. jangan lemah semangat untuk mendidik anak bangsa kita dan jangan luntur semangat untuk membawa anak-anak didik kita ke mercu kejayaan walaupun ditimpa dengan pelbagai cabaran dan dugaan yang hebat-hebat pada masa kini. selamat bercuti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen sikit...