Isnin, Disember 07, 2009

biasalah... selepas hujan

Assalamualaikum. Sememangnya kita tahu, musim sekarang adalah musim tengkujuh. Musim bah. Musim banjir. Tapi sehari dua ni hujan di Negeri Kelantan dan Terengganu beransur kurang. Malahan, sudah dua hari, (semalam dan hari ini) Kelantan tidak dilanda hujan. Namun tidak bererti musim tengkujuh sudah berakhir kerana kita masih lagi berada di dalam edahnya lagi. Paling-paling awal, musim tengkujuh ini akan melabuhkan tirainya pada bulan Januari nanti. Jadi, berwaspadalah kita sebagai orang-orang yang terlibat secara langsung dengan banjir ini.
Bukannya musim tengkujuh yang ingin saya ulas di dalam tulisan kali ini. Tetapi, pada kali ini, saya ingin memperkatakan serba sedikit mengenai penyakit-penyakit yang akan menyinggahi diri kita selepas hujan. Terdapat pelbagai penyakit yang biasanya menghinggapi diri kita terutamanya selepas hujan begini. Antaranya, penyakit Taun, Cirit-birit, demam, batuk, selesema dan sebagainya.

Penyakit-penyakit ini biasanya mendatangi diri kita seandainya kita tidak menjaga makanan, minuman dan kebersihan diri serta pakaian. Tambahan pula, pakaian yang kita basuh dan jemur, ianya tidak begitu kering dan lembap akibat daripada matahari yang tidak memunculkan dirinya menyinari bumi yang bertuah ini.

Di dalam keluarga saya sendiri, sudah ada tanda-tanda penyakit-penyakit seperti ini akan singgah. Adik saya misalnya, ketika ini sering batuk-batuk, selesema dan sakit-sakit kepala. Begitu juga dengan anak saudara saya yang paling kecil, berusia lima bulan, turut batuk-batuk dan panas-panas badan. Saya sendiri rasa tidak sedap badan. Lemah-lemah badan dan lesu dua tiga hari ini. Hal ini berpunca daripada perubahan cuaca yang kadang-kadangg panas dan kadang-kadang lembap. Jadi, saya mengambil tindakan untuk memperbanyakkan meminum air masak agar bahagian dalam badan sentiasa dikitar dengan air tersebut melalui pembuangan air kecil dan sebagainya. Jika kita banyak minum air massak, badan kita akan sedikit berpeluh pada musim-musim begini. Ia sedikit sebanyak dapat mengeluarkan toksid-toksid yang terdapat di dalam badan kita melalui peluh.

Jadi, jika pembaca-pembaca blog ini yang mula berasa tidak sedap badan, lakukanlah pemeriksaan d klinik-klinik berhampiran dan segeralah berjumpa dengan doctor agar penyakit-penyakit tersebut dapat dikawal dengan cepat agar ianya tidak menjejaskan kesihatan kita. Insya allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen sikit...